Hoe vind ik de juiste medewerker voor mijn bedrijf?

Home Hoe vind ik de juiste medewerker voor mijn bedrijf?

Denk je eraan om een eerste medewerker aan te nemen? Dat kan soms een hele uitdaging zijn. Neem je de verkeerde persoon aan, dan kost je dat tijd en geld. De juiste werkkracht, daarentegen, zal je terugbetalen in productiviteit en heeft een positieve impact op je kmo. In deze blog lees je wat je kunt doen om de juiste medewerkers aan te trekken.

De zoektocht naar een geschikte medewerker kan soms eindeloos lijken. Tientallen cv’s en sollicitatiegesprekken later moet je een keuze maken. Daarom is het voor iedere kmo belangrijk om op voorhand een goed beeld te hebben van het profiel waaraan de werkkracht moet voldoen. Met een duidelijke jobomschrijving weten potentiële medewerkers meteen of ze de juiste kennis en vaardigheden bezitten en of het de moeite loont om te solliciteren.

Wervende vacature

Bij een goede jobomschrijving hoort een wervende vacature. Een standaardtekst dreigt in de massa te verdwijnen. Een vacature wordt veel aantrekkelijker wanneer de focus ligt op de dingen die een onderneming uniek maken. Een goede werksfeer is voor iedereen belangrijk, dus moet een vacature meteen duidelijk maken waarom een kandidaat graag voor jou zou werken.

Om de juiste kandidaten aan te trekken, moet een vacature ook via de meest doeltreffende kanalen worden verspreid. Natuurlijk bestaan er heel wat websites waarop mensen de zoekertjes afschuimen, maar er zijn nog meer mogelijkheden. Wanneer een karrenvracht aan ervaring geen vereiste is, zijn forums en sociale media van hogescholen en universiteiten uitstekende kanalen om een vacature te delen. De meeste alumni blijven daar bovendien nog lange tijd hangen, zelfs al zijn ze al jaren afgestudeerd.

Het loont zeker ook de moeite om de vacature via je eigen kanalen te verspreiden, want de kans is groot dat iemand in je vriendenkring wel iemand kent die perfect bij de job past. Iemand waarmee ze vroeger hebben samengewerkt of waarmee ze tijdens hun studies in de klas hebben gezeten. Een beetje mond-aan-mondreclame kan wonderen doen.

Komt er geen geschikte kandidaat op een vacature af? Dan zijn er gelukkig nog uitzendkantoren die de werving en selectie voor hun rekening kunnen nemen. Zij bezitten de ervaring om de geknipte persoon te vinden, en bovendien hebben ze al een vijver aan potentiële kandidaten om uit te vissen. Zeker als je op korte termijn iemand nodig hebt, kan je vertrouwen op de knowhow van een gerenommeerd uitzendkantoor.

Sta altijd open voor talent

De zoektocht naar talent begint niet noodzakelijk wanneer jouw kmo iemand nodig heeft. De beste kandidaten kennen een bedrijf al voor ze er effectief aan de slag gaan. Het verstrekken van stageplaatsen is een goede manier om de talenten van morgen uit te testen. Natuurlijk is het niet altijd mogelijk om goede stagiairs onmiddellijk een job aan te bieden, maar dat kan in de toekomst veranderen. Door hun gegevens bij te houden en ook na hun stage contact te houden, kan je later nog altijd polsen of ze geïnteresseerd zijn om voor jou te komen werken. Op dat moment weet je bovendien al uit ervaring of ze binnen de bedrijfscultuur passen.

Open sollicitaties zijn nog een goede manier om een netwerk met potentiële medewerkers op te bouwen. Kmo’s die op de vacaturepagina van hun website uitnodigen om spontaan te solliciteren, openen de deur voor getalenteerde kandidaten. Qua motivatie zit het meteen goed, want deze sollicitanten nemen initiatief en tonen dat ze geëngageerd zijn om voor jouw bedrijf te werken. Misschien is er op dit moment geen job die bij hen past, maar dan heb je toch meteen hun gegevens voor vacatures in de toekomst.

Hoe trek je de geschikte kandidaat over de streep?

Na de sollicitatieprocedure moet je een lastige knoop doorhakken. Een kandidaat kan een goede indruk maken, maar is het wel echt de meest geschikte persoon? De volgende vragen kunnen helpen om een beslissing te nemen:

  • Komt de kandidaat overeen met het profiel van de vacature?
  • Waarom zou je de sollicitant aannemen? Soms lijkt het veilig om te kiezen voor de meest logische match, maar misschien heeft iemand anders minder voor de hand liggende skills die je aandacht hebben getrokken.
  • Past de kandidaat in de bedrijfscultuur die je voor ogen hebt?
  • Is de sollicitant gemotiveerd genoeg? De meest geschikte kandidaat is iemand die begaan is met zijn/haar werk en carrière.

De juiste kandidaat gevonden? Dan moet je hem of haar enkel nog overtuigen. Loon is voor jonge medewerkers al lang geen taboe meer. Een competitief loonpakket kan heel wat getalenteerde kandidaten over de streep trekken. Toch is geld voor veel sollicitanten niet de doorslaggevende factor om voor een werkgever te kiezen. Daarom is het nuttig om al tijdens het sollicitatiegesprek te polsen naar wat de kandidaat echt belangrijk vindt.

Iemand met een gezinsleven zal bijvoorbeeld flexibele werkuren of de mogelijkheid om thuis te werken heel erg op prijs stellen. Jonge medewerkers willen de garantie dat ze kunnen groeien en bijleren. Sportieve kandidaten zullen heel tevreden zijn als ze de kans hebben om tussen de werkuren door een beetje te bewegen. En natuurlijk hecht iedereen belang aan een goede werksfeer. Speel zeker je beste troeven uit!

Behalve loon is ook Well-being een cruciale factor bij de keuze voor een werkgever. Door hier voldoende aandacht aan te besteden, geef je niet alleen nieuwe werkkrachten een reden om voor jou te komen werken, retentie van huidige medewerkers zal er ook door verbeteren.