Drie tips om uw medewerkers thuis te ondersteunen
Thuiswerken is een blijvertje. Om tijdens deze crisisperiode - maar ook in de post-coronaperiode - uw medewerkers op de meest ideale manier te laten thuiswerken, staat u best even stil bij de volgende drie belangrijke aspecten: well-being, werkplekcomfort en het wettelijk kader.
Een eerste medewerker: welke verplichtingen brengt dat met zich mee?
Een medewerker kost meer dan zijn loon. Naast de loonkosten, betaalt u als werkgever ook verplicht sociale bijdragen op het brutoloon.
Hoe stelt u als kmo een arbeidsovereenkomst en -reglement op?
Uw arbeidsovereenkomst en uw arbeidsreglement zijn belangrijke afspraken tussen werkgever en medewerker. Wat moet er zeker in deze documenten staan?
Hoe vind ik de juiste medewerker voor mijn bedrijf?
Denkt u eraan om een eerste medewerker aan te nemen? Dat kan soms een hele uitdaging zijn. Neemt u de verkeerde persoon aan, dan kost u dat tijd en geld. De juiste werkkracht, daarentegen, zal u terugbetalen in productiviteit en heeft een positieve impact op uw kmo. In deze blog leest u wat u kunt doen om de juiste medewerkers aan te trekken.
Een eerste aanwerving: welk arbeidsstatuut krijgt mijn medewerker?
Het juiste statuut bepalen heeft niet alleen gevolgen voor uw eerste medewerker, maar ook voor u. Zo zijn er grote verschillen bij het uitbetalen van vakantiegeld en in het geval van ziekte. Keuzestress? Dat hoeft u gelukkig niet te hebben, want de arbeidsstatuten zijn bij wet (of rechtspraak) bepaald. In deze blog leest u hoe u het arbeidsstatuut van uw eerste medewerker bepaalt en wat de belangrijkste verschillen zijn tussen arbeiders en bedienden.