Veelgestelde Vragen

Home Veelgestelde Vragen Werkgevers Personeel verlonen

Een eerste medewerker aanwerven: wat kost dat?

Een medewerker kost meer dan zijn loon. Naast de loonkosten, betaal je als werkgever ook verplicht sociale bijdragen op het brutoloon, ook wel patronale bijdragen genoemd. In deze blog lees je alles wat je als kmo moet weten over de verschillende elementen van een marktconform loonpakket.

Lees artikel

Een eerste aanwerving: welk arbeidsstatuut krijgt mijn medewerker?

Het juiste statuut bepalen heeft niet alleen gevolgen voor je eerste medewerker, maar ook voor jou. Zo zijn er grote verschillen bij het uitbetalen van vakantiegeld en in het geval van ziekte. Keuzestress? Dat hoef je gelukkig niet te hebben, want de arbeidsstatuten zijn bij wet (of rechtspraak) bepaald. In deze blog lees je hoe je het arbeidsstatuut van je eerste medewerker bepaalt en wat de belangrijkste verschillen zijn tussen arbeiders en bedienden.

Lees artikel

Op hoeveel vakantiedagen en -geld heeft mijn medewerker recht?

De boog moet niet altijd gespannen staan, niet voor ondernemers en niet voor medewerkers. En dus heeft een werknemer recht op vakantiedagen en vakantiegeld. Hoeveel dagen vakantie moet je hem of haar geven? Hoe bereken je het enkel en dubbel vakantiegeld? In dit blogartikel lees je alles wat je hierover als kmo moet weten.

Lees artikel

Op welke steunmaatregelen heeft mijn kmo recht bij het aanwerven van personeel?

Wist je dat je geen bijdrage moet betalen aan de RSZ, als je een eerste medewerker rekruteert? Daarnaast heb je recht op tal van andere steunmaatregelen, die door de Belgische en Vlaamse Overheid in het leven zijn geroepen om jouw kmo een financiƫle impuls te geven. We zetten de belangrijkste even op een rijtje.

Lees artikel