Customer Case Study: Eccellenza

Home Eccelenza

Eccellenza koopt tijd dankzij Attentia

Eccellenza laat mensen eten en genieten in stijl. Van families tot bedrijven, allemaal zijn ze welkom in één van hun zeven geselecteerde restaurants en feestzalen. Het bedrijf werd opgestart door Rudy Maes in Kuurne, toen nog onder de naam Passim. De gedrevenheid van Rudy Maes en zijn medewerkers leidde al snel tot de geboorte van een nieuw concept met gerenommeerde all-informules aan een uitstekende prijs-kwaliteit. Enkele jaren geleden veranderde Passim zijn naam in Eccellenza.”

Matthieu Spruytte, personeelsmanager, werkt al dertien jaar bij Eccellenza. Hij is gepokt en gemazeld in de horeca, deed lang ‘de zaal’ en was ook gerant. “Je kunt onmogelijk mensen aansturen als je de sector niet door en door kent”, zegt hij.

Attentia speelt kort op de bal. Dat is van levensbelang in de horeca.

Matthieu Spruytte, personeelsmanager Eccellenza

Complexe loonverwerking

De personeelsadministratie en loonverwerking bij Eccellenza vraagt grote inspanningen en is niet te onderschatten. Het bedrijf telt 50 vaste medewerkers, maar in de weekends loopt het aantal medewerkers soms op tot 250. Matthieu: “We doen bijna alles in eigen beheer, maar de loonadministratie is zo complex dat een externe partner met kennis van zaken goud waard is. De wetgeving verandert ook voortdurend, denk maar aan de regeling voor flexi-jobs.”

Na enkele minder goede ervaringen met andere sociaal secretariaten, ging Eccellenza in zee met Attentia. Matthieu: “Er zijn genoeg grote spelers, maar ze zijn niet gespecialiseerd in de horeca. Attentia kan Dimona’s (het elektronische bericht waarmee de werkgever iedere indiensttreding en uitdiensttreding van een werknemer aangeeft bij de RSZ, nvdr) zelf inlezen van de site van de sociale zekerheid en het programma voorspelt wat er moet ingevuld worden. Dat was een grote stap vooruit voor ons. Het duurde vroeger ook enorm lang vooraleer we duidelijke antwoorden kregen op juridische vragen. Als ik een vraag stel, dan wil ik geen week wachten op een antwoord, hoogstens twee dagen. Attentia speelt heel kort op de bal, dat is van levensbelang in de horeca.”

Twee eigen dossierbeheerders

De loonberekening bij hun vorig sociaal secretariaat nam drie à vier dagen in beslag en stond vol fouten. Matthieu: “Daardoor duurde het te lang vooraleer we onze mensen konden betalen en zo dreig je waardevol personeel te verliezen. We vragen nu uitbetalingslijsten op bij Attentia: hoeveel krijgt de werknemer netto, hoeveel dagen heeft hij gewerkt per maand,… Die info komt niet altijd standaard uit een softwarepakket, maar we krijgen ze wel, én heel overzichtelijk. Elk softwarepakket heeft zijn beperkingen, maar Attentia doet die extra mile voor ons. We willen immers alles kunnen meten en controleren. Er komt veel geld binnen, maar er gaat ook veel geld buiten. Als je niet nauwkeurig je kosten in de gaten houdt, ga je failliet zonder dat je het beseft.”

Een laatste groot voordeel is de ruggensteun van twee vaste dossierbeheerders. Dat is fantastisch, want je hebt altijd een back-up als er iemand uitvalt. Het is ook een enorme geruststelling dat onze doelstellingen allemaal heel duidelijk in het contract vermeld staan.”

“Als ons administratief werk te veel energie vergt, heeft dat een enorme impact op de zaak”, besluit Matthieu. “Dankzij Attentia ‘kopen we nu tijd’ om te investeren in nieuwe initiatieven, zoals een platform waarbij de medewerker zichzelf kan registreren. In de toekomst willen we alles digitaal inlezen. Hoe meer we kunnen automatiseren, hoe beter.”

Over Eccellenza

Eccellenza bestaat ondertussen al meer dan 35 jaar en is gespecialiseerd in mensen laten genieten in stijl. De geselecteerde restaurants en feestzalen hebben een uniek en eigen karakter waar u sfeervol en gezellig tafelt. Deze culinaire beleving wordt waargemaakt dankzij gepassioneerde medewerkers en een neus voor efficiëntie en kwaliteit