De opstart van je zaak

Home Start je zaak Stappenplan voor starters

Stappenplan voor de opstart van je zaak

Klaar om aan de slag te gaan met je eigen onderneming? Schitterend nieuws!
Je kan ongetwijfeld niet wachten om er in te vliegen.

Toch zijn er nog een paar zaken die je vooraf in orde moet brengen waarna je je volledig kunt focussen op je eigen zaak.

1. Kies of je zelfstandige in ‘hoofdberoep’ of ‘bijberoep’ wordt

Je zelfstandige activiteiten mogen zowel je hoofdberoep als bijberoep zijn. In het tweede geval werk je ook nog steeds minstens 19 uur voor een andere werkgever en blijf je van de voordelen uit het sociale stelsel van je hoofdberoep genieten.

Let wel: in beide gevallen betaal je een sociale bijdrage voor je zelfstandige activiteiten. Attentia biedt je graag advies op maat om de juiste keuze te maken, en meteen je sociale bijdragen in orde te brengen.

2. Kies een ondernemingsvorm die bij je past

Voor je aan de slag kunt gaan, moet je kiezen of je een éénmanszaak of een vennootschap opricht. De opstart van een éénmanszaak is eenvoudig en goedkoop zonder een minimaal vereist startkapitaal. Een vennootschap is fiscaal voordeliger en de financiële risico’s zijn ook beperkter dan bij een éénmanszaak.

3. Denk aan je plan

Als je een onderneming wil starten dan moet je in Vlaanderen sinds 1 september 2018 niet langer over een basiskennis bedrijfsbeheer beschikken. Ook de vestigingswet, waardoor je in sommige sectoren een attest van beroepskennis moest voorleggen is sinds 1 januari 2019 afgeschaft.

Denk voor je begint misschien wel even na om je plannen in een concreter onderneming- of business plan te gieten. Dat is niet verplicht voor alle starters maar een kwalitatief businessplan zal bij het aanvragen van bepaalde leningen, vergunningen of verzekeringen alvast sneller deuren voor je openen.

Een aantal vrije en dienstverlenende intellectuele beroepen blijven wel nog steeds gereglementeerd.

In Wallonië en Brussel moet je voor het opstarten van je eigen zaak over een basiskennis bedrijfsbeheer beschikken en kunnen aantonen dat je over de juiste beroepskennis beschikt.

Die beroepskennis kun je aantonen met een diploma of met voldoende praktijkervaring.

4. Open een zichtrekening

Kies je voor een eenmanszaak, dan kun je in principe gewoon je privé-rekening gebruiken. Toch is het aangeraden om een aparte rekening te openen voor al je handelsverrichtingen. Op die manier kun je eenvoudig het overzicht bewaren. Voor een vennootschap is een aparte rekening sowieso verplicht.

5. Neem contact op met een ondernemingsloket

Iedere onderneming moet zich aansluiten bij een ondernemingsloket.

Handig om weten: de prijs voor aansluiting bij een ondernemingsloket is wettelijk bepaald en dus overal hetzelfde. Ieder ondernemingsloket is tevens verbonden aan een sociaal verzekeringsfonds. Deze bepaalt en int de sociale bijdragen die je als zelfstandige betaalt. Het ondernemingsloket regelt dus ook je sociaal statuut. Ook zullen zij je inlichten of bepaalde vergunningen van toepassing zijn.

6. Activeer je btw-nummer

Via het ondernemingsloket zal je een ondernemingsnummer toegekend krijgen. Dit is het nummer dat ook in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) wordt opgenomen. Als je kiest voor btw-vrijstelling dan wordt het nummer niet geactiveerd en dient het enkel ter identificatie van je onderneming. Opteer je voor de gewone btw-regeling? Jouw ondernemingsnummer zal in dit geval wel geactiveerd worden als btw-nummer.

7. Kies een ziekenfonds

Als zelfstandige in hoofdberoep sluit je je best aan bij een ziekenfonds. In dat geval heb je net als je medewerkers recht op een uitkering wanneer je arbeidsongeschikt zou worden. Via je sociaal verzekeringsfonds krijg je een attest waarmee je naar een ziekenfonds gaat om je aansluiting te voltooien. Als je al aangesloten bent, geef je enkel een wijziging in je statuut door.

Ben je zelfstandige in bijberoep? Dan ben je via je hoofdactiviteit al verzekerd van gezondheidszorg en hoef je jezelf dus niet opnieuw bij een ziekenfonds aan te sluiten.

8. Bijkomende verzekeringen kunnen interessant zijn

Verder raden we aan om even te praten met een verzekeraar of zelf te kijken naar extra verzekeringen. Die zijn niet verplicht maar kunnen wel interessant zijn. Zo kan het nuttig zijn als zelfstandige of eenmanszaak om ook verzekerd te zijn voor het geval de activiteiten tijdelijk opgeschort dienen te worden wegens ziekte of ongeval.

9. Vergunningen

Bekijk voor je van start gaat of je vergunningen nodig hebt om je eigen zaak uit te oefenen.
Zo heb je een beroepskaart voor vreemdelingen nodig als niet-Europeaan en een toelating van het Federaal Voedselagentschap als je aan slag gaat met voedsel.

Attentia helpt je met plezier verder om te zien welke vergunningen er voor jou van toepassing zijn.

Klaar om onmiddellijk te starten?

Attentia wijst je de weg