Flexibele verloning is een onmisbaar argument geworden voor rekrutering en retentie. Niet alleen de grote ondernemingen bieden het aan, ook kmo’s hebben steeds meer interesse in de voordelen van een goed doordacht cafetariaplan. Bij het opstellen van een pakket helpt Attentia klanten om opties te kiezen die werkbaar en duidelijk zijn, en die binnen het beschikbare budget van de kmo passen. Cijfers tonen aan dat vooral de bedrijfsfiets aan een flinke opmars bezig is.
Medewerkers een mooi extraatje geven zonder dat de kosten voor u als werkgever stijgen. Dat is het uitgangspunt van flexibel verlonen. Wie het goed aanpakt, kan dit volledig kostenneutraal doen. Er komt vaak nog wel een opstartkost bij kijken, maar de meeste bedrijven hebben dit na de eerste twee jaren al volledig terugverdiend. Het resultaat is onbetaalbaar: tevreden medewerkers die gemotiveerder zijn en bovendien minder snel van werkgever veranderen.
Een grote onderneming beschikt natuurlijk over andere budgetten dan de gemiddelde kmo. Toch is het best wel mogelijk om binnen dit kader een competitief cafetariaplan samen te stellen. Attentia werkt daarom met een standaard aanbod waarin voordelen zitten die voor de meeste kmo’s fiscaal erg interessant zijn. “Een cafetariaplan moet aan de ene kant aantrekkelijk zijn, maar het moet ook werkbaar blijven en de kosten mogen de pan niet uit rijzen. Daarom hebben we een kritische selectie van enkele aantrekkelijke voordelen gemaakt”, zegt Rani Goyvaerts, Legal Consultant bij Attentia.
Het kmo-pakket focust zich op voordelen uit verschillende domeinen die medewerkers interesseren:
- Mobiliteit: bedrijfsfiets
- Health: hospitalisatieverzekering & ambulante zorg
- Financieel: warrants (vooral interessant voor de grotere kmo)
- Work-Life balans: extra vakantiedagen
- Multimedia: ICT-apparaten & mobiele devices
De opkomst van de bedrijfsfiets
Standaard zit er geen flexwagen in het kmo-cafetariaplan van Attentia. Bedrijven die dat wensen, kunnen natuurlijk wel nog een wagen toevoegen. “We hebben hier bewust niet voor gekozen, omdat we in de praktijk zien dat er heel wat komt kijken bij het aanbieden van een wagen. Enerzijds moeten er leasemaatschappijen bij betrokken worden en anderzijds moeten we ook operatoren contacteren voor stroom en laadpalen. Bovendien kan de TCO van een wagen behoorlijk hoog zijn voor een kleine kmo, waardoor er niet altijd genoeg budget is”, zegt Rudy Lardon, Senior Legal Consultant Total Reward bij Attentia.
Waar een wagen kan worden gekozen door de werknemers, is dit de populairste keuze. Daarnaast zien we dat de bedrijfsfiets overal aan een serieuze inhaalbeweging bezig is. Het was in 2021 het vaakst aangeboden voordeel in een cafetariaplan en de fiets staat ook stevig in de top vijf van meest gekozen opties. Zo’n fiets is fiscaal natuurlijk heel interessant aangezien de medewerker er geen RSZ of belastingen op hoeft te betalen. Bovendien bedraagt de gemiddelde prijs van de gekozen fiets zo’n 5.000 euro (het duurste model kost zelfs 9.000 euro), een bedrag dat veel mensen niet zomaar zelf in één keer kunnen neertellen. Dankzij de leasingformule zijn ook verzekering, onderhoud en pechverhelping inbegrepen.
“De meeste medewerkers van een kmo wonen in de omgeving van hun werk, waardoor een fiets voor dit soort bedrijven heel aantrekkelijk is”, zegt Rudi Meulemeester, Business Account Manager KMO bij Attentia. “We zien wel een opmerkelijk verschil tussen de regio’s . In Oost- en West-Vlaanderen is de fiets bijzonder populair, terwijl er in Wallonië en Brussel minder voor wordt gekozen. Het aanbod van het openbaar vervoer zal hier zeker ook een rol in spelen evenals de woon-werkafstanden”.
Statistieken afkomstig van zowel grote ondernemingen als kmo’s in het klantenbestand van Attentia
Top 5 aangeboden voordelen 2021
- Bedrijfsfiets
- Flexwagen
- Multimedia
- Extra vakantiedagen
- Terugbetaling pensioensparen
Top 5 gekozen voordelen 2021
- Flexwagen
- Multimedia
- Warranten
- Bedrijfsfiets
- Hospitalisatieverzekering
Geen telewerkeffect
Multimedia is een ander voordeel dat veel bedrijven aanbieden. Hierin zijn smartphones en tablets uiteraard een populaire keuze voor medewerkers. De financiering van de eigen bijdrage in de hospitalisatieverzekering blijft het eveneens goed doen, maar ook de verzekering rond ambulante zorg kent een opmerkelijke stijging. Het grote voordeel hiervan is dat in een cafetariaplan een werknemer dit flexibel kan opnemen, terwijl een model zoals de groepsverzekering meteen op de hele organisatie van toepassing is.
Door COVID-19 hebben veel mensen kennisgemaakt met telewerk en dus was er dit jaar ook wel een stijging te verwachten onder voordelen zoals bureaumateriaal of een internetvergoeding. Toch blijft dit in de meeste bedrijven eerder beperkt. Sinds begin dit jaar is er een fiscaal akkoord over het ter beschikking stellen van bureaumeubilair in het kader van telewerk. Een aantal organisaties bieden dit al buiten het cafetariaplan aan. Bovendien is thuis werken voor heel wat kmo’s geen optie, waardoor deze voordelen voorlopig slechts een bijrol spelen.
Een andere nieuwkomer is elektriciteit@home, waarbij de werkgever de energiekosten voor een stuk terugbetaalt. “Dat is heel interessant om tegemoet te komen aan telewerk, zeker nu de energieprijzen naar recordhoogten stijgen. Hoewel dit perfect wettelijk is, zijn bedrijven vooralsnog erg voorzichtig omwille van een negatieve uitspraak van minister van Financiën Vincent Van Peteghem in de media”, zegt Rudy Lardon.
Keep it simple!
Als we naar ROI kijken, dan zijn de bedrijfsfiets, de hospitalisatieverzekering, een volledige terugbetaling van het openbaar vervoer en bureaumeubilair de meest voordelige keuzes. Verhoudingsgewijs zien we ook dat meer en meer mensen voor een budgettransfer kiezen. Daarbij dragen ze een stukje van hun budget over naar het volgende jaar, zodat ze een duurder voordeel uit het cafetariaplan kunnen kiezen.
Om succesvol te blijven, moet iedere kmo vandaag op z’n minst overwegen om flexibele verloning aan te bieden. De gouden regel die Attentia hierbij hanteert, luidt: “Keep it simple!” Dat geldt ook voor de manier waarop bedrijven communiceren. “Een cafetariaplan moet in mensentaal worden uitgelegd, zodat werkgevers en medewerkers begrijpen waar ze voor kiezen. Wie tekent voor een bedrijfsfiets, hangt daar bijvoorbeeld meteen 36 maanden aan vast. Bij Attentia ondersteunen we onze klanten daarom met handige tools, snelle toegang tot juridische documenten en duidelijk communicatiemateriaal”, besluit Rani Goyvaerts.
Wilt u graag ontdekken wat flexibele verloning voor uw kmo kan betekenen? Neem dan zeker contact op!