Tips voor een brandveilige werkomgeving
De eindejaarsperiode: overal wordt gezellige sfeerverlichting opgehangen en verrijzen vrolijk versierde kerstbomen. Soms ook brandbare, vlak naast de evacuatieweg in jouw bedrijfsgebouw. Maar met een goede risicoanalyse brand kan je de risico’s tot een minimum beperken.
Een risicoanalyse (RA) brand is niet alleen wettelijk verplicht, maar biedt ook een grote meerwaarde voor de veiligheid van jouw zaak. Dankzij een risicoanalyse doe je alles wat je kan om een uitslaande brand te vermijden. Een goede RA analyseert hoe je een brand kan voorkomen, en houdt ook rekening met wat er moet gebeuren als er onverhoopt toch brand uitbreekt. Een gezellige, warme én brandveilige werkplek: check!
Niet alleen kerstversiering kan een gevaar zijn voor de brandveiligheid. Door de huidige energiecrisis wordt op vele plaatsen de thermostaat verlaagd. Zeker in kantooromgevingen waar men de hele dag stilzit, kan het dan voor sommige medewerkers te koud aanvoelen. Misschien brengen ze een klein elektrisch kacheltje mee van thuis om zich te verwarmen op kantoor? Ook dit kan brandgevaar met zich meebrengen!
Goed voorbereid in 5 stappen
Tijdens de rondgang zal de preventieadviseur die langskomt voor de risicoanalyse in 5 stappen zorgen voor een brandveilige werkomgeving.
- Op welke manier kan brand voorkomen worden?
- Hoe kunnen medewerkers veilig evacueren als er toch brand uitbreekt?
- Hoe zorg je ervoor dat de brand onder controle blijft?
- Hoe kan je de schade zo veel mogelijk beperken?
- Op welke manier kan je de tussenkomst van de hulpdiensten vergemakkelijken?
Wist je dat? 💡
Huur je een kantoor in een bedrijfsgebouw of KMO-zone? Hoewel de gebouwbeheerder bij wet verplicht is om toe te zien op de brandveiligheid van het pand dat hij verhuurt, ben jij als werkgever volgens de Welzijnswetgeving óók verplicht om de nodige maatregelen te treffen om de (brand-)veiligheid van de werkomgeving te garanderen.
Speciale prijs voor de kleinere kantooromgeving
Vanaf 2023 biedt Attentia de RA brand ook aan als uitbreiding op het Kickstartpakket Kantoor. Voor kantooromgevingen met maximaal 50 werknemers kan een preventieadviseur niveau II (i.p.v. niveau I) de risicoanalyse uitvoeren. Dankzij de ingekorte template en het goedkopere uurtarief van de preventieadviseur niveau II, komt dit voor KMO’s met een laag risico dus een pak voordeliger uit.
Meer weten over de RA brand voor kantooromgevingen tot 50 medewerkers? Klik hier.
Tijd om je plan te herbekijken?
In principe hoeft een risicoanalyse enkel herhaald te worden wanneer er grote wijzigingen zijn aan de werkomgeving of organisatie. Al is het een goed idee om je risicoanalyse en noodplan eens te herbekijken nu hybride werken steeds meer de norm is. Want wat gebeurt er als het brandalarm afgaat en het grootste deel van je brandbestrijdingsdienst van thuis werkt? Misschien is het noodzakelijk om extra medewerkers op te leiden, zodat er steeds voldoende mensen aanwezig zijn met de nodige kennis om beginnende brandjes te blussen en de evacuatie in goede banen te leiden.