Heb je nood aan extra HR-ondersteuning of wil je bepaalde taken uitbesteden, dan kan je terecht bij ons Business Process Outsourcing team (kortweg BPO-team). Dit team neemt je HR-taken vanop afstand over, alsof ze naast je zitten.
Voor onze afdeling kmo bestaat dit team uit Fabienne Callebaut en Manon Marivoet, twee enthousiaste dames die hun job met veel passie uitoefenen. En dat merk je! Ze geven ons met plezier een kijkje achter de schermen van hun job.
Portret
- Fabienne Callebaut: sinds 2007 bij Attentia, eerst als payroll consultant, nadien in het BPO-team kmo
- Manon Marivoet: sinds 2017 bij Attentia, eerst als trainee payroll consultant, later in het BPO-team kmo
Van loonverwerking tot het beantwoorden van HR-vragen
Het BPO-team neemt alle HR-administratie en bijhorende vragen van je over. “Het grootste deel van onze job bestaat uit het correct verwerken van de lonen van onze klanten”, vertelt Fabienne. “Daarnaast houden we ons bezig met alles wat bij in- en uitdiensttredingen komt kijken, met onderbrekingen zoals tijdskrediet en ouderschapsverlof, tewerkstellingsattesten en het beantwoorden van HR-vragen van onze klanten en hun medewerkers. Een zeer gevarieerd pakket dus!”
“Nieuwe klanten vragen we een checklist in te vullen zodat we van bij het begin van de samenwerking goed weten wat van ons verwacht wordt”, vult Manon aan. “Voor sommige klanten nemen we de volledige HR over, voor anderen gaat het over specifieke taken.”
De duur van de opdracht varieert naargelang de klant: “Sommige samenwerkingen zijn tijdelijk, bijvoorbeeld in het geval van vervangingen bij ziekte of zwangerschap, andere duren langer en lopen over verschillende jaren. De langste zelfs al sinds 2007”, voegt Fabienne toe.
Stressbestendigheid en aanpassingsvermogen
Omgaan met stress, prioriteiten kunnen stellen en een goed aanpassingsvermogen blijken de belangrijkste eigenschappen waarover een BPO-consultant moet beschikken. “Zeker naar het einde van de maand toe, als de lonen worden berekend, kan het hier zeer hectisch zijn”, legt Fabienne uit. “Dan zijn stressbestendigheid en nauwkeurigheid cruciaal. En aangezien we tegelijk bezig zijn met verschillende klanten en verschillende paritaire comités moet je je goed kunnen aanpassen en snel kunnen schakelen.”
Een échte meerwaarde betekenen
Als we vragen naar het leukste aspect van hun job, zijn beide collega’s unaniem: “Onze klanten helpen, hen tevreden stellen, een échte meerwaarde kunnen betekenen,.. dat zorgt zonder twijfel voor de grootste voldoening”, zegt Manon.
“Dat blijkt ook uit onze tevredenheidsscores: 100% van onze klanten gaf aan tevreden tot heel tevreden te zijn en de meerderheid zou ons zelfs aanbevelen bij hun netwerk”, vult Fabienne aan. “Na een tijdje bouw je ook een band op met je klanten en ga je hen zelfs beschouwen als collega’s.”
Daarnaast blijken ook de inhoudelijke variatie en de goede interne verstandhouding belangrijke drijfveren: “Onze job is zeer gevarieerd, zowel qua jobinhoud als qua klanten. Voeg daar ook nog eens de leuke sfeer binnen het team aan toe en de goeie relaties met andere teams binnen Attentia, en je krijgt twee gelukkige medewerkers”, lacht Manon.
Wil je zelf ook je HR-taken uitbesteden aan ons BPO-team?
Mail dan naar bpo-team@attentia.be. Fabienne en Manon helpen je graag!