Blog

Blog

Hoe weet u wanneer het tijd is om uw eerste werknemer in dienst te nemen? Door Dominique Derycker & Pierre Tasseroul, startersadviseurs

Elke zelfstandige of ondernemer komt op een gegeven moment voor een uitdagende beslissing te staan: is het nu tijd voor mij om mijn eerste werknemer in dienst te nemen? Starten met een eerste medewerker is een enorme mijlpaal. U heeft de eerste grote ondernemerstest doorstaan, uw plan slaat aan, u groeit en komt handen te kort. Fantastisch toch? Het is spannend en tegelijkertijd zenuwslopend. Wat als de nieuwe aanwerving niet lukt? Wat als het financieel te zwaar weegt? Wat als hij onbekwaam is? Wat als ze stopt? Wat als ik geen goede manager ben? Te midden van al deze dilemma's is een van de meest prangende vragen: is dit het juiste moment om iemand in dienst te nemen?

Lees artikel

De nood aan recuperatie, essentieel om de mentale belasting van werknemers te verminderen, door Larissa Brouhns

De coronacrisis heeft diepe sporen achtergelaten op onze manier van werken en het psychosociale welzijn van werknemers. Voor velen is de grens tussen werk en privéleven vervaagd en is de mentale belasting toegenomen. Om die belasting te verminderen, moeten werkgevers het goede voorbeeld geven. Ook kmo’s moeten het noodzakelijke kader bieden om aan de nood aan recuperatie van hun werknemers te voldoen.

Lees artikel

Wacht niet op de inspectie: maak werk van een goed doordacht welzijnsbeleid voor uw kmo, door Francisca Smets

De inspectie... Als kmo-ondernemer krijgt u het al snel benauwd wanneer u die term hoort vallen. De controleurs van de sociale inspectie kijken na of u de sociale wetten naleeft. De arbeidsinspecteurs controleren dan weer of uw kmo in orde is met alle aspecten van veiligheid op het werk. Nochtans hoeft het bezoek van een arbeidsinspecteur geen probleem te zijn. Wanneer u als werkgever proactief werk maakt van een duurzaam welzijnsbeleid, kan de feedback van de inspectie net een hulp zijn om uw beleid te verbeteren. Hier kan Attentia u bij helpen. Zo is uw kmo steeds in regel met de wetgeving in alle aspecten van welzijn op het werk. Geen enkele kmo-ondernemer krijgt graag de arbeidsinspectie over de vloer. Een slecht rapport van de arbeidsinspecteur kan dan ook zware gevolgen hebben voor uw kmo. Van een waarschuwing tot boetes en zelfs een sluiting van de werkpost of van het hele bedrijf. Wie de opmerkingen van de arbeidsinspectie links laat liggen, haalt zich veel problemen op de hals.

Lees artikel

Zo helpt u uw mensen bloeien in het nieuwe werken, door Els De Smet

Steeds meer ondernemers delen de gemeenschappelijke overtuiging dat hun werknemers een integrale rol spelen in het succes van hun kmo. De coronapandemie en het stijgend aantal burn-outs maken duidelijk dat investeren in de mentale en fysieke gezondheid van uw medewerkers essentieel is én op termijn uw kmo doet groeien.

Lees artikel

Een goed gekozen bonus is een win-win voor uw medewerkers én kmo, door Valerie Mastelinck & Yves Labeeu

Een bonus kan een krachtig hulpmiddel zijn om uw werknemers eraan te herinneren dat hun harde werk en toewijding het verschil heeft gemaakt. Zeker in de naweeën van de coronapandemie en met het aanbreken van de eindejaarsperiode is dit het ideale moment om hen een welgekomen duwtje in de rug te geven. Een extra voor uw medewerkers zonder diep in de buidel te tasten én ervoor zorgen dat ze netto meer overhouden? Met de juiste bonus kan het en creëert u een win-win situatie voor uw medewerker en uw kmo.

Lees artikel

Voel jij het ook al kriebelen?

Wil jij ook een succesvol ondernemer worden? Ben je overtuigd van Attentia en word je graag klant?

Bekijk hier de volgende stap.

Klant worden